Många olika länder har företag som varit med och konkurrerat på mopedmarknaden. Mopedmärken som älskas än idag är bland annat svenska Crescent och Monark, italienska Piaggio, japanska Honda och Yamaha, samt österrikiska Puch.
Till de mest framgångsrika svenska mopedtillverkarna hör bland annat Crescent och Monark. Crescent var från början ett amerikanskt cykelmärke, men det importerades till Stockholm 1897 av Aktiebolaget Amerikansk Cycle Import, Eli Pettersson & August Lindblad. De startade sin verksamhet med cyklar och började tillverka mopeder på 1950-talet. Deras populäraste mopeder var Crescent 2000 och Crescent Compact, men också flakmopeden med sina tre hjul älskades av kunderna.
Monark
Monark i sin tur startade i Varberg 1908 av en ”fattigpojke” som hette Birger Svensson. Snabbt blev Monark en av Europas största tillverkare av mopeder (samt cyklar och motorcyklar) och gjorde uppemot 1000 stycken om dagen. På 1960-talet slogs Crescent och Monark samman och är nu båda med i Cycleurope.
Piaggio
Italienska Piaggio startade sin bana inom marinteknik innan de gick över till att tillverka flygplan under första världskriget. Deras fabrik bombades sönder och samman under andra världskriget och det såg ett tag mörkt ut för Piaggio. Sen tog de fram protypen av en moped, och ägaren Enrico Piaggio utropade ”Sembra una vespa” (”Den ser ut som en geting”), och resten är historia. Den populära Vespan kom väldigt lägligt till under efterkrigstiden, när människor behövde billiga fordon som var enkla att äga och köra. Till de mest populära Vesporna räknas Primavera, Elit och Touring.
Honda
Japaner, japaner, överallt japaner. Och lite så är det också i mopedvärlden, för Japan har lyckats producera många bra märken genom tiderna. Honda är ett av dessa som grundades 1948 och har sitt huvudkontor i Tokyo. Företaget tillverkar allt från mopeder och lastbilar till robotar och trädgårdsmaskiner. Till Hondas mopedmodeller hör bland annat Honda Wallaroo och Honda Dax. De har också rekordet för världens mest sålda motorfordon med Honda Cub, över 60 miljoner exemplar sålda världen över, den är dock ganska ovanlig i just Sverige.
Även Yamaha räknas till de mest populära japanska mopedtillverkarna. Moderbolaget tillverkar musikinstrument, men dotterbolaget gör alltså mopeder sen 1960. De tillverkar både den klassiska skoter-modellen, en crossmodell och en racing-modell. Till deras mest sålda mopeder räknas bland annat DT50R, som hade modern ram och liknade en crossmotorcykel, både den och efterträdaren sålde väldigt bra. Yamaha DT50-r och Yamaha DT50-x kom 2004 och blev två av Europas mest sålda mopeder.
Puch
Även österrikiska Puch bör nämnas i det här sammanhanget; denna firma grundades redan 1899 och började göra cyklar som man exporterade till Frankrike och Storbritannien. I Sverige var Puchs mopeder Dakota, som liknade en motorcykel men med fläktkyld motor, Montana, skotermodeller Alabama och Maxi i olika utförande (k1, k2, k3, kk) väldigt populära under 1960-talet och fram till slutet av 1970-talet. Fortfarande har dessa modeller från de nämnda årtionden relativt stort värde på andrahandsmarkanden och är hyfsat lätta att sälja och köpa. Det finns gott om samlare i Sverige som lägger stort värde i att ha rätt mopeder från rätt årtionden och i rätt färgsättning. Även mopedtillverkningsdelen av Puch tillhör numera samma stora koncern som Monark och Crescent, Cycleurope.